Pogaduchy - Apel ortograficzny
Trusia - Śro 21 Lis, 2007 08:05 Temat postu: Apel ortograficzny Ja wiem, wiem, to jest czepialstwo i mądrzenie się (i co tam jeszcze kto mi zarzuci), ale może jednak dzięki temu wątkowi ktoś zauważy własne błędy i przestanie je popełniać.
Jestem z zawodu polonistką i naprawdę chciałabym cały świat naprawić... Taka polonistka-idealistka ze mnie.
Bardzo często zdarza się, ze ktoś tu, na forum, napisze SWETR DEKOLD WKÓWAĆ, co zawsze mnie zaskakuje. Zróbmy więc słowniczek często pisanych nieprawidłowo wyrazów - bez wytykania nikomu błędów, przecież nie o to chodzi. Moim celem jest przypomnienie prawidłowej pisowni, bo internet raczej degeneruje nasz zmysł ortograficzny (kiedy widzę po raz "fafnasty" napisane "przeczkole" - przykład zupełnie z innej beczki, zaczynam wątpić i w siebie i sięgam po słownik )
Zaczynam więc od najczęstszych:
SWETER (nie swetr) - występuje tu "e" ruchome, podobnie jak w słowie "pies" - "psa" / "sweter" - swetra.
DEKOLT (nie dekold) - nie znam pochodzenia słowa, tak ma być i już - przecież nie mówimy "dekoldu" tylko "dekoltu".
WKŁUWAĆ /szydełko/ (nie wkuwać, wkówać) - słowo pochodzi od "kłuć" (wbijać coś ostrego), a nie "kuć" ("W Pacanowie kozy kują").
Jeśli macie jakieś pytania co do pisowni, zgłaszam się na ochotnika do odpowiadania na nie.
Jeżeli ktokolwiek uważa, ze wątek taki godzi w czyjąś godnosć, sprawia komuś przykrość, proszę ciachnąć.
maranta - Śro 21 Lis, 2007 09:39
Moim zdaniem- pomysł na medal
Kiedyś nie miałam problemów z ortografią, niestety ostatnio zauważyłam, że zaczynam się uwsteczniać i coraz częściej zastanawiam się nad pisownią jakiegoś wyrazu.
Najlepsze jest to, że im bardziej się zastanawiam, tym większe prawdopodobieństwo, ze strzelę byka. Gdy piszę bezmyślnie, to w 99% napiszę poprawnie (nie wliczam literówek przy szybkim pisaniu na klawiaturze).
Dwa wyrazy/wyrażenia od jakiegoś czasu mnie dobijają- naprawdę i na pewno.
W tym wypadku stuprocentowym winowajcą jest internet.